The Natural History of Destruction

Bijzonder actuele kijk van Oekraïner Sergei Loznitsa op oorlog en burgerslachtoffers

Houd mij op de hoogte Deze film is niet meer beschikbaar

Is het moreel aanvaardbaar om een burgerbevolking in te zetten als oorlogsinstrument? Met archiefbeelden van de Tweede Wereldoorlog stelt de Oekraïense grootmeester Sergei Loznitsa precies die vraag. Een vraag die helaas nog net zo relevant is als 80 jaar geleden.
 



“Voortreffelijke documentaire”

★★★★ VPRO Cinema

 


 

Met enkel archiefmateriaal toont de documentaire de momenten kort voor, tijdens, en na de luchtbombardementen van de Tweede Wereldoorlog. Beelden van geallieerde en Duitse bombardementen worden door elkaar gebruikt en een voice-over ontbreekt. Het resultaat is een pijnlijk actueel werk over de absurditeit van oorlog. Op treffende wijze stelt Sergei Loznitsa zo de vraag: Mogen burgers ingezet worden als oorlogsinstrument? En kun je massavernietiging verantwoorden simpelweg op basis van hogere ‘morele’ idealen?

De documentaire is geïnspireerd op W.G. Sebalds boek en ging in 2022 première op het prestigieuze filmfestival van Cannes. Sergei Loznitsa maakte eerder onder meer In the Fog, Donbass, Babi Yar. Context en State Funeral.
 


 

“Unieke blik in de destructieve uithoek van de menselijke ziel” ★★★★ de Volkskrant

★★★ Trouw

“Een huiveringwekkende echo uit het verleden” – Het Parool

“Een filmische symfonie uit archiefmateriaal” – de Filmkrant

Film zien?

De beste films en documentaires uit het filmtheater, direct bij jou thuis.