Die Middag
Een even indrukwekkend als poëtisch kamerspel over vluchteling zijn in Nederland
Houd mij op de hoogteTwintig jaar geleden vluchtte regisseur en scenarist Nafiss Nia van Iran naar Nederland, net als hoofdpersonage Roya. Met haar speelfilmdebuut Die Middag zet Nia nu een prachtig poëtisch kamerspel neer over de kracht van samenzijn en met een universele boodschap: zonder elkaar redden we het niet.
“Indrukwekkend speelfilmdebuut”★★★★ Trouw
Roya, een uitgeprocedeerde vluchteling uit Iran, ontvlucht haar asielzoekerscentrum om te voorkomen dat ze terug naar Iran wordt gestuurd. Met alleen een adres op zak hoopt ze een tijdje te kunnen verblijven bij Nassim, een Iraans meisje dat afgewezen vluchtelingen bijstaat. Maar in plaats van Nassim treft ze een jongen die zegt de broer van Nassim te zijn. Hij is de sleutel van het appartement kwijt, zegt hij, dus tot zijn zus terugkeert kan hij de deur niet voor Roya openen. En zo besluit Roya, zonder andere bestemming in het verschiet, in de gang op Nassim te wachten. De jonge man houdt Roya op afstand, maar zij laat zich niet zomaar wegjagen.
Langzaam maar zeker ontstaat er een poëtisch, verbaal spel van afstoten en aantrekken tussen twee mensen die beiden uit hetzelfde thuisland zijn gevlucht, maar desondanks heel anders in het leven staan.
“Intiem” ★★★ VPRO Cinema
“Persoonlijke film die rijk is aan poëzie en symboliek” ★★★★1/2 FilmTotaal
“Setting die met veel aandacht voor detail is weergegeven” ★★★ Cinemagazine
“Weet grote thema’s en emoties te raken” – de Filmkrant
Film zien?
De beste films en documentaires uit het filmtheater, direct bij jou thuis.