De Schatten van de Krim
Een oeroude kunstcollectie wordt inzet van het heetste hangijzer in de wereldpolitiek
Houd mij op de hoogteAl zes jaar liggen de objecten van de rondreizende tentoonstelling ‘De Krim – Goud en geheimen van de zwarte zee’ in de kelders van het Allard Pierson museum in Amsterdam.
“Hoogendijk is weer verbluffend”★★★★ Trouw
In maart 2014 opende de tentoonstelling, maar na een maand moest deze alweer sluiten door de annexatie van de Krim door Putin. Sindsdien zijn de objecten staatloos. Van beide kanten ontving het Allard Pierson museum direct claims: zowel het Krim Museum als Kyiv eisten de schatten op. Wat moet museumdirecteur Wim Hupperetz doen?
Zo werden de archeologische vondsten uit de Krim onderdeel van een politiek getouwtrek, waarin Nederland de rol van onvrijwillige scheidsrechter opgelegd kreeg, én waar de emotionele waarde van de schatten in dit langlopende conflict misschien nog wel het allerzwaarst weegt.
Oeke Hoogendijk (Het nieuwe Rijksmuseum) kreeg voor de documentaire De Schatten van de Krim unieke toegang tot de hoofdrolspelers in dit internationale conflict. Een intrigerende documentaire die niet actueler had kunnen zijn.
“Krijgt de spanning van een juridische thriller” ★★★★ de Volkskrant
“Visueel is het ijzersterk” ★★★ NRC
“Fascinerende documentaire” – Het Parool
“Laat het maar aan Oeke Hoogendijk over om van een strijd in de kunstwereld een spannende, zelfs tragische, documentaire te maken.” – de Filmkrant
Film zien?
De beste films en documentaires uit het filmtheater, direct bij jou thuis.