Hier vind je een antwoord op de meest gestelde vragen over Picl. Staat jouw vraag er niet tussen? Stuur ons dan even een bericht: support@picl.nl

Wat moet ik doen als ik een technisch probleem heb?

Kijk eerst op deze pagina met meest gestelde vragen. De kans is groot dat we een oplossing hebben voor jouw probleem. Zo niet, stuur ons dan een e-mail (support@picl.nl). En vergeet niet je naam, e-mailadres én het ordernummer te vermelden in je bericht. Je vindt het ordernummer in het ontvangstbewijs, dat je hebt ontvangen na het afrekenen van de film.

Als je om welke reden dan ook geen toegang tot de film krijgt, doen we er uiteraard alles aan om het probleem op te lossen. Zodat je zo snel mogelijk kunt genieten van je film.

We doen onze streamende best je vraag tijdens kantooruren (werkdagen van 9.00 tot 18.00 uur) binnen 8 uur te beantwoorden.

Hoe werkt het?

stap 1: Selecteer een nieuwe film die je wilt zien.

stap 2: Bekijk de trailer of klik op ‘Bekijk de film’.

stap 3: Selecteer een filmhuis (de films op Picl.nl worden aangeboden door de aangesloten filmhuizen. Door een film te kijken op Picl.nl steun je jouw lokale filmhuis, yay!).

stap 4: Log in via de knop ‘Bekijk de film’. Let op: Als je voor het eerste een film bekijkt op Picl.nl, maak je via deze knop eerst een account aan.

stap 4: Betaal en geniet van je nieuwe film. Goed om te weten: je hebt vanaf nu 48 uur toegang tot de film.

Hoe maak ik een account aan?

Als je voor het eerst een film op Picl gaat bekijken, dan maak je in het beginscherm van de betaling een account aan. Dat is zo gepiept. Klik op ‘Nieuw hier? Maak een account aan’ en voer een gebruikersnaam en wachtwoord in.

Je hebt een Picl-account nodig om de film te kunnen pauzeren en op een later moment óf op een andere computer, weer verder te kijken. Je logt dan simpelweg opnieuw in via de bevestiging in je mail, waarna je de film weer verder kijkt op het punt waar je gebleven was.

Hoe krijg ik opnieuw toegang tot een film?

Ga naar het ontvangstbewijs van Picl dat je na betaling per mail hebt ontvangen. Deze mail heeft als onderwerp “Ontvangstbewijs en toegang tot je film bij Picl”. Gevonden? Mooi. Klik in deze mail op “Start de film.” Je wordt nu doorgestuurd naar de pagina van de film. Klik hier op “Bekijk de film” en log in met je account.

Hoe maak ik gebruik van een promotiecode of voucher?

Gefeliciteerd! Jij bent een winnaar van het leven want je hebt een Picl-promotiecode of -kortingsvoucher. Ok ok, we overdrijven een beetje. Maar geef toe, wat is er nu leuker dan met korting genieten van de nieuwste filmhuisfilms? Zo verzilver je de korting:

  1. Klik op “Bekijk de film”.
  2. Maak een account aan of log in.
  3. Voer jouw code in bij ‘Heb je een kortingscode’ en klik op ‘Kortingsbon toepassen’
  4. Je korting wordt automatisch toegepast voordat je betaalt, zodat je kunt zien hoeveel je uiteindelijk afrekent. Veel kijkplezier!

Hoe kan ik een film bekijken?

Voor een optimale kijkervaring adviseren wij om je favoriete snacks en speciaalbier binnen handbereik te hebben. Want als je hebt betaald voor de film, dan begin je gelijk met genieten.

Je bekijkt de film direct, dus zonder te downloaden, in je webbrowser. Picl kijkt het lekkerst weg op Google Chrome, Internet Explorer of Safari. Ben je niet zo technisch? En wil je weten of je ook via jouw pc, tablet, laptop of tv de film kunt bekijken? Dat is makkelijk: als je de trailer kunt zien op je scherm, dan kun je de film ook bekijken.

De film bekijk je op elke nieuwe of recent geüpdatet computer, maar ook op de iPad, iPhone, iPod Touch, de meeste Android-tablets en smartphones. Je kunt de film daarnaast kijken op je tv via Apple TV of door je computer aan te sluiten op je televisie. Bijvoorbeeld met een HDMI-kabel.

Met hoeveel mensen mag ik een film op Picl bekijken?

Picl is uitsluitend bedoeld voor het bekijken van een film binnen de huiselijke kring. Het is daarbij niet toegestaan om met een groep een film via Picl te bekijken. Wanneer je een film wil vertonen in een openbare ruimte zoals: scholen, musea, bibliotheken, ziekenhuizen, bedrijven of overige openbare vertoningen, mag je hier Picl dus niet voor gebruiken.

Wil je toch een filmvertoning organiseren? Stuur ons dan even een mailtje naar info@picl.nl. Wij brengen je dan in contact met de rechthebbende van de film.

Hoe lang heb ik toegang tot mijn aangekochte film?

Vanaf het moment dat je voor de film hebt betaald, krijg je 48 uur toegang tot de film. Je kunt dus binnen deze 48 uur de film in één keer of in delen bekijken.

Hoe sluit ik mijn laptop aan op de TV?

Geen paniek. De meeste laptops kunnen worden aangesloten op je TV. Het makkelijkst doe je dat door je laptop met je televisie te verbinden met HDMI-kabel. Is dit abacradabra voor je? Klik dan hier voor meer informatie. Je kunt het!

Kan ik een film bekijken met mijn Smart TV?

Helaas is het nu niet mogelijk om een film te bekijken via een Smart TV. We werken eraan om dit in de toekomst beschikbaar te maken.

Kan ik Piclfilms bekijken via Chromecast?

Er zijn verschillende manieren om de films te bekijken op je TV. Bijvoorbeeld via Google Chromecast. Via de Google browser op je PC, Laptop of Android tablet/smartphone cast je zonder problemen een de film naar je televisie. Het casten van je Google browser vanaf je iPhone of iPad wordt helaas niet ondersteund door Google Chromecast.

Kan ik Piclfilms bekijken via Apple TV?

Er zijn verschillende manieren om de films te bekijken op je TV. Bijvoorbeeld via Apple TV. Klik hier voor meer informatie over Apple TV.

Ik heb een film gekocht, kan ik deze een week later bekijken?

Helaas, dit is niet mogelijk. Vanaf het moment dat je voor een film hebt betaald op Picl.nl, heb je 48 uur toegang tot de film. Maar dat is best lang. Dus ook als het toch niet uitkomt, dan kun je de film alsnog later bekijken.

Welke verbindingssnelheid heb ik nodig om een film te bekijken?

Tijdens het kijken (ook wel streamen genaamd) van de film op je computer, tablet of tv is een verbinding met het internet noodzakelijk. We raden high-speed breedband of een high-speed 3G/4G-verbinding aan voor de beste Picl-ervaring. Picl past de videokwaliteit automatisch aan je bandbreedte aan. Om de maximale resolutie en dus de beste beeldkwaliteit te kunnen vertonen, moet je de snelste verbinding kiezen die beschikbaar is.

Is de film in HD-kwaliteit?

Jazeker! Wel goed om te weten is dat onze dienstverlening automatisch omschakelt naar de beste kwaliteit die jouw systeem (computer, laptop, tablet, tv) en internetverbinding aankunnen.

Als je op de optie ‘full-screen’ klikt, schakelt de film na 5 tot 10 seconden automatisch over naar HD, zonder te bufferen. Picl gaat er vanuit dat je computer en de verbinding dat aankunnen. Als je op full-screen klikt voordat de video start, zal Picl proberen om de weergave te beginnen in HD.

Als je op een trage verbinding of een oude computer kijkt, kun je zelf ervoor kiezen om overschakelen naar een lagere kwaliteit.

Ik heb geen betalingsbevestiging ontvangen, wat nu?

Heb je geen betalingsbevestiging ontvangen? Check allereerst je Spam inbox, misschien is de bevestigingsmail hierin terecht gekomen.

Toch geen bevestiging ontvangen? Maar wil je wel graag opnieuw inloggen om je nieuwe film verder af te kijken? Probeer dan opnieuw in te loggen via de pagina waar je de film hebt betaald.

Ga naar Picl.nl en klik op de film die je hebt betaald. Klik op “Kijk de film”. Selecteer nu het filmhuis dat de film aanbiedt en waar jij de film hebt betaald. Klik op “Kijk de film €8,50”. Log opnieuw in. Nu zou het moeten werken! Wil je meer weten? Kijk dan bij de vraag “Hoe log ik opnieuw in”. Lukt het dan nog steeds niet, dan horen de medewerkers van onze helpdesk graag van je. Mail ons via support@picl.nl. Maar eh, begin vooral niet over film met ze, want dan wordt het een lang gesprek…

Ik weet mijn wachtwoord niet meer. Hoe log ik in?

Deze is makkelijk! Klik in het inlogscherm op: ‘wachtwoord vergeten?’ en je ontvangt een e-mail waarmee je je wachtwoord opnieuw instelt. En dat is alles. Heb je deze e-mail niet binnen een paar minuten ontvangen? Kijk dan even in je spam-folder. Grote kans dat het bericht daar is terechtgekomen.

Kan ik mijn film pauzeren en later weer kijken?

Ja hoor, geen probleem. Je kunt de film onderbreken zo vaak je wilt binnen 48 uur. Wanneer je betaald hebt en een wachtwoord hebt aangemaakt om in te loggen, kun je dat gebruiken om steeds weer in te loggen. En de film dus verder te kijken. Maar als echte filmliefhebber is het natuurlijk veel prettiger om die nieuwe film of documentaire in een ruk af te kijken. Toch?

Kan ik mijn film op een ander apparaat (verder) bekijken?

Dit kan gewoon. Je kunt je met je wachtwoord aanmelden op een ander apparaat en de betaalde film op ieder gewenst moment bekijken of hervatten binnen de huurperiode. Wil je weten hoe je opnieuw moet inloggen? Kijk dan bij op deze pagina bij de vraag “hoe log ik opnieuw in”.

Wat kost het om een film te streamen?

Picl biedt je het beste aanbod van de allernieuwste premièrefilms en documentaires. Films die op dat moment ook in het filmhuis draaien streamt Picl voor jou. Daarom vragen wij een prijs die vergelijkbaar is met een gemiddeld Nederlands bioscoopkaartje: € 8,50. Goed om te weten: betaal je via PayPal, dan worden er extra betalingskosten in rekening gebracht. Kies je voor iDeal of betaling met een Creditcard, dan zijn er geen extra kosten voor het streamen van je film.

Welke betaalmiddelen kan gebruiken?

De film gevonden die je wilt bekijken? Je hoeft nu alleen nog maar te betalen. Dit kan door middel van iDEAL, creditcard of PayPal. Betaal en geniet van je nieuwe film. Prettige voorstelling!

Kan ik gebruik maken van mijn Cineville-pas?

Helaas, het is nu nog niet mogelijk om films gratis of met korting te bekijken door middel van je Cinevillepas. Dat komt niet omdat we Cineville stom vinden. Integendeel. We <3 van Cineville. We zijn net als zij gek op film, dus wie weet wat er in de toekomst nog gaat gebeuren.

Kan ik ook films kijken op Picl.nl in het buitenland?

Nee, helaas heb je geen toegang tot ons aanbod in het buitenland. Picl is een samenwerkingsverband met de beste Nederlandse filmtheaters en filmhuizen. Dit betekent dat de rechten op het vertonen van de nieuwe films ook gebonden zijn aan Nederland. Want dit is het land waar de filmtheaters en filmhuizen gevestigd zijn. Jammer maar helaas. Maar als je dan toch in het buitenland bent, dan is het misschien net zo leuk om een daar naar een filmhuis te gaan om een nieuwe film te zien, toch?

Wat voor films kan ik zien?

De films op Picl worden met zorg en liefde geselecteerd door de beste filmhuizen van Nederland. Het gaat om het beste en meest actuele aanbod. Dus als je graag bij filmhuizen komt, dan is de kans groot dat je de films van Picl ook geweldig vindt.

Maar Picl is er ook voor fanatieke Netflix fans, mensen die into het IDFA documentairefestival zijn, voor iedereen die graag naar het Internationaal Film Festival Rotterdam gaat, arthouse enthousiastelingen en documentaire-tijgers. Van filmfans voor filmfans dus.

Wat is on demand kijken op Picl.nl?

On demand kijken betekent dat je waar en wanneer je wilt een nieuwe film kunt bekijken. Er zijn 21 Nederlandse filmtheaters en filmhuizen die zich hebben aangesloten bij Picl. Deze filmhuizen zijn verspreid over het hele land en bieden je in samenwerking met Picl de nieuwe films en documentaires aan.

Het fijne aan Picl is dat je niet hoeft te wachten tot je een nieuwe film thuis kunt kijken. We bieden je een actuele selectie aan van premièrefilms, geselecteerd door de programmeur van jouw favoriete filmhuis of filmtheater.

Hiermee bieden we je de service om, als je een keer niet in de gelegenheid bent om naar je filmtheater te gaan, deze bijzondere films toch te zien. Waar en wanneer je maar wilt.

Van wie is Picl.nl?

Picl is een initiatief van mensen die gek zijn op (Nederlandse) film. Mensen die er alles aan doen om hun enthousiasme voor film over te brengen op anderen. Om zo de zichtbaarheid en het publiek voor de (Nederlandse) documentaire en artistieke film te vergroten.

Je wilt namen? Picl is samenwerking tussen 21 Nederlandse filmhuizen en de Stichting Nederlandse Filmpromotie, opgericht door Herrie Film & TV.

Stichting Nederlandse Filmpromotie is in 2015 opgezet door Anke van Diejen en Noortje van de Sande van Herrie Film & TV. Met als doel om samen met de filmtheaters en onafhankelijke distributeurs, de zichtbaarheid en het publiek voor de (Nederlandse) documentaire en artistieke film te vergroten.

Zo bereiken films een groter deel van hun potentiële publiek en kunnen filmhuizen een extra service bieden aan hun bezoekers (wat weer het broodnodige extra inkomen oplevert). Ook helpt Picl met het bereiken van een jonger publiek. Al was het maar omdat we een legaal online alternatief bieden voor het illegaal downloaden van film (boeh!).

Picl biedt dus een grote kans voor de toekomst van de artistieke film en wordt ondersteund door een groot deel van de Nederlandse filmindustrie. Zo zijn er samenwerkingsverbanden met filmfestivals IFFR, Nederlands Film Festival en Movies that Matter.

De volgende distributeurs ondersteunen Picl: Cinemien, Cinema Delicatessen, Mokum Filmdistributie, Filmfreak, Amstelfilm, Persicoop Film, Arti Film, Imagine, Contact Film, Mooov, Cherry Pickers, Paradiso Filmed Entertainment en Cinéart.

Deze filmmedia zijn fan van Picl: Cineville, Filmkrant, Cinemagazine, Biosagenda en Film.nl

Nog steeds vragen?

Zo. We hebben je echt alles verteld over Picl. Heb je toch nog een vraag? Kom maar op. Stuur ons een bericht (support@picl.nl) en je hoort zo snel mogelijk van ons.

Mail ons