De Picl-films van

Nederlands Film Festival: Nanouk Leopold Special

NFF x PICL: COBAIN

Op donderdag 5 april zet het Nederlands Film Festival regisseur Nanouk Leopold centraal bij een speciale vertoning van haar nieuwe film Cobain. Reden genoeg voor Picl om, samen met het festival één van de markantste vertegenwoordigers in Nederland van de auteursfilm (Gouden Kalf voor Brownian Movement en Guernsey) in de spotlight te zetten.

Nanouk Leopold hanteert geen klassiek filmisch realisme. Haar films hebben weinig verhaal en plot. Leopold: ‘Ik wil dat mijn films meer gaan over wat de kijker denkt en voelt dan over iemand die iets doet op het scherm.’ Opvallend zijn de spaarzame dialogen. Ook haar gebruik van close-ups laat zien dat zij in haar filmtaal verwant is met auteursfilmers uit de jaren zestig en zeventig als Pier Paolo Pasolini en Michelangelo Antonioni.

Haar thematiek is de mens die vervreemdt van zijn omgeving en van een afstand naar zichzelf kijkt. Wie ben je? Wat beteken je voor anderen? In Brownian Movement probeert een arts in een huwelijkscrisis de rekbaarheid van haar relatie uit door seksueel te experimenteren met haar patiënten. In Guernsey worstelt een vrouw met de vraag waarom zij zo ver afstaat van degenen die haar het dierbaarst zijn.

Haar grootste publiekssucces boekte Leopold met Boven is het stil naar de gelijknamige roman van Gerbrand Bakker over een eenzame boer – de laatste filmrol van Jeroen Willems – die op een afgelegen boerderij zijn doodzieke vader verzorgt en gevoelens koestert voor de melkboer, gespeeld door Wim Opbrouck. (c) TGA